De effectiviteit van wandelcoaching in de natuur voor mensen met burn-out en stressgerelateerde problemen.

De belangrijkste conclusies zijn:

  • Wandelcoaching is effectief in het verbeteren van mentale gezondheid en welbevinden op het gebied van: burn-out, bore-out, mentale problemen, concentratieproblemen, sociaal functioneren, werkplezier, betrokkenheid in werk, hoop, mindfulness en zelfvertrouwen.
  • In de studie werd geen bewijs gevonden voor verbetering van lichamelijke gezondheid of toename van lichamelijke beweging. Mogelijk is er meer tijd nodig voor het verbeteren van lichamelijke gezondheid dan mentale gezondheid bij wandelcoaching.
  • Deelnemers aan de wandelcoaching merkten meer positieve veranderingen dan mensen met vergelijkbare burn-out en stress gerelateerde problemen. De positieve veranderingen hadden met name betrekking op meer bewustzijn van het hier-en-nu, meer mildheid en acceptatie, het maken van plannen voor de toekomst, en mindere sombere gevoelens.
  • Het merendeel van de deelnemers vond dat de natuurlijke omgeving een grote bijdrage aan de wandelcoaching had geleverd. Hierbij werden vooral de rustgevende kwaliteiten van natuur genoemd, de frisse buitenlucht, en het feit dat buiten praten gemakkelijker ging.
  • De combinatie van wandelcoaching met een natuurlijke omgeving is effectief in het herstellen van mentale gezondheid en welbevinden voor mensen met burn-out- en stress-gerelateerde klachten.

Lees hier ‘Wandel het weg’, de hele Nederlandse samenvatting door Femke Beute.
“Lees hier ‘Walk it off’, het artikel in Journal of Environmental Psychology, door Agnes van den Berg en Femke Beute.
Lees hier voor meer over wandelcoaching.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.